Zarys tematu:
Skryptorium kaligrafia – ITALIKA
Italika to pismo, które bazuje na minuskule humanistycznej. Jego powstanie historycy wiążą z Niccolò de’ Niccoli ( 1364-1437), który był włoskim humanistą na dworze Medyceuszów we Florencji. W tym czasie popularnym pismem we Włoszech była minuskuła humanistyczna, której pierwowzór leży w minuskule karolińskiej. Było to pismo o starannie kreślonych literach, które nie łączyły się ze sobą. Pismo nie pochylało się. Do wielkich liter stosowano litery kapitały rzymskiej.
Niccolò de’ Niccoli spopularyzował pewną odmianę tego pisma pisząc bardziej pochylone litery , mniejsze i węższe, bardziej obłe, czasem łączące się, co pozwalało na szybsze pisanie. Podobno, to właśnie konieczność powolnego kreślenia liter w minuskule humanistycznej była powodem zmiany niezadowolonego z tempa pisania Włocha. Litery są w italice kreślone szybciej także dlatego, że zredukowano ilość pojedynczych ruchów konstrukcyjnych. Dzięki temu litery takie jak np. n, m, r, u można wykonać jednym pociągnięciem pióra. Italika zachowała elegancję i piękną formę, a zyskała na kursywności.
Dalszą popularyzację tego pisma, także w druku zawdzięczmy papieskiemu kaligrafowi Ludovico Vicentino degli Arrighi żyjącemu w XVI w. W 1522 wydał drukiem książkę La Operina poświęconą italice, nazwanej littera cancellerescha.
Warsztaty zaplanowane są jako trzy spotkania. Zaczniemy od nauki poszczególnych małych liter alfabetu. Drugie spotkanie poświecony będzie wielkim literom, a trzecie łączeniu liter i kompozycji tekstu. Zapraszam na cały cykl ale można wziąć udział tylko w pojedynczym warsztacie pierwszym lub drugim.
1. Italika: małe litery
2. Italika: wielkie litery
Ostatni warsztat zakłada umiejętność pisania małych liter dlatego na te zajęcia zapraszam albo tych , którzy byli w Tyńcu na pierwszych warsztatach we wrześniu, albo tych, którzy znają małe litery italiki.
3. Italika: ligatury, kompozycja tekstu
Adresaci:
Osoby dorosłe, które początkują w temacie kaligrafii, lub te co już kaligrafują, ale italika nie jest im znana. Zapraszam serdecznie!
Termin:
- 1-3.10.2021 – Italika: małe litery
- 14-16.01.2022 – Italika: wielkie litery
- 3-5.06.2022 – Italika: ligatury, kompozycja tekstu
Rozpoczęcie: godz. 17.40
Zakończenie: godz. 13.00
Prowadzący:
Barbara Bodziony
– Iluminator, kaligraf, historyk sztuki, mediewista, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. We Francji, w Angers kończy w 2007 roku z wyróżnieniem Wyższy Europejski Instytut Iluminacji i Rękopisów.
Od ponad 10 lat prowadzi w Krakowie Szkołę Kaligrafii i Iluminacji, od 2016 roku wspólnie z Ewą Landowską pod nazwą Atelier Landowska & Bodziony. Od 2016 roku prowadzi semestralne zajęcia dla studentów krakowskich uczelni: ASP Wydział Form Przemysłowych.
Jest także założycielką Pracowni Kaligrafii i Iluminacji, która wykonuje na zlecenie prace z dziedziny miniatorstwa i kaligrafii. Pracownia organizuje od 7 lat wolontariat szpitalny z zajęciami artystycznymi dla małych pacjentów krakowskich szpitali.
Od 2008 roku nieprzerwanie prowadzi regularne warsztaty artystyczne SKRYPTORIUM w Benedyktyńskim Instytucie Kultury w Tyńcu.
Współautorka podręcznika do kaligrafii Piękna Litera, którego I tom ukazał się w 2016 r., drugi tom w 2018 r w Wydawnictwie Benedyktynów Tyniec.
www.barbarabodziony.pl
O. Hieronim St. Kreis OSB (współprowadzący)
– urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskie przyjął w roku 1989. Od roku 1990 pracuje nad zastosowaniem ikebany w liturgii. W latach 1990–2005 realizował dekoracje kwiatowe w kościele. Opublikował następujące pozycje: podręcznik ikebany liturgicznej. Kwiaty w kościele. Tajemnice układania (tomy 1– 3b), Święta Rodzina z Nazaretu. Medytacje biblijne, Nowe życie. Rekolekcje weekendowe z ikebaną, cz.1 oraz tomiki wierszy: Strumień żółtego piasku, Jak leci, Co się stało, Przed Ikoną, Kołonotatnik.
Koszt udziału:
300 zł + opłata za pobyt